Wij stelden Michiel van de Molen, auteur van het boek ‘Waarom doen we dit eigenlijk?’ de volgende vragen over zijn 2-daagse training Business-case als succesfactor voor projecten!Deze training geeft Michiel samen met PCO Kennis op 24 en 25 maart in Woudschoten in Zeist.
(Ook op 6 en 7 oktober 2020)
Kun je uitleggen in een paar zinnen waarom de businesscase voor projectcontrollers belangrijk is?
“Voor een organisatie is een businesscase de onderbouwing van een investeringsvoorstel. De vraag om deze te toetsen plaatst controllers voor nieuwe uitdagingen. Het gaat nu om verwachte kosten én baten. Om financiële én niet-financiële factoren. Om achteruit kijken én vooruit kijken, in de context van de bedrijfsstrategie. Kortom: een unieke kans om je taak te verrijken en te verdiepen!”
Wat is het belangrijkste inhoudelijke aspect van de businesscase?
“De businesscase verbindt het project met de bedrijfsstrategie/bedrijfsdoelen.”
Het is toch bewezen dat opdrachtgevers ‘rommelen’ met de businesscase om projecten door te duwen? Besteed je hier aandacht aan in de training?
“Jaaaaa :-).
De training helpt je om de businesscase voor de opdrachtgever herkenbaar en bruikbaar te maken als het stuurwiel van het project.”
Is het begrijpen van de businesscase een puur financiële zaak of kun je de training ook volgen als je geen ‘financial’ bent?
“De businesscase is de reden waarom je het project doet. Daarbij spelen alle overwegingen een rol, zowel financiële als niet-financiële. Ook voor non-financials is de training zeer de moeite waard.”
Is het een leuke 2-daagse? Gaan de deelnemers ook zelf aan de slag met oefeningen en vraagstukken?
“Het is een interactieve training met een afwisseling van o.a. kleine theorieblokjes en miniworkshops op basis van eigen voorbeelden van deelnemers. Dat is leuk en motiverend én efficiënt: als je je eigen werk (een businesscase waar je aan werkt) als voorbeeld meeneemt naar de training, dan kom je méér vooruit dan als je gewoon had doorgewerkt. De tijd die je aan de training besteedt verdien je dan meteen dik terug. Als dat nog geen positieve businesscase is ;-).”